Tuesday, June 30, 2015

STPM Aliran sains

Damn my last post was too panthetic, pity me duh.
That time i was in 'mood swing' condition, yeah you know girl.
I really have problem to control myself during that time 😁

Ok sebab masa aku buat pilihan nak masuk form 6 aliran sains aku buat blog walking untuk nak prepare myself, then memang banyak post jumpa cakap aliran sains form 6 susah. So ni information kalau ada yg buka blog aku nak cari info pasal form6 aliran sains.

Truly aku masuk situ seminggu then i could not adapt. Actually i think aliran sains hanyalah sesuai untuk budak A+ addmath SPM. Memang ada orang kata, alah spm dah tak penting bila naik stpm, form 6, blabla pala otak mung. Not for aliran sains stpm. Mathematics(T) susah. Aku ada masalah dimana sekolah tu had a lot of chinese teachers and students. So aku tak pernah blajar dgn ckgu chinese so aku susah nk tangkap apa yg dia ckap. Chemistry and Biology was ok. I can score in the short test what so ever. I study really hard that week and at the end of the week i realise yg tu bukan kemampuan aku. Aku bukan jenis study mcm tu smpai tak pduli org. Stiap mlm nangis beb.
Then aku boleh faham apa cikgu math tu ajar dalam kelas. Tapi bila nk buat kerja or latihan kat rumah sapa nak ajar aku? Huuuuuuu.
Kat sini ada problem lagi apabila most of yang ambik aliran sains cina so pusat tuisyen for stpm subjek diorg diajar dalam bahasa cina maa. Aku dah la masuk lmbat sebulan, sebab tolak matrik kan ngee. So sekarang tinggal
2 org melayu dalam kelas tu and inshaAllah i will update about them soon sbb kalau diorg berjaya, can score, aliran sains stpm bukan masalah dah untuk pelajar melayu. Sebab ada cikgu tu cakap, result budak2 melayu and india yg ambik aliran sains stpm paling tinggi pun 2.0 lebih2. Kau nak masuk mana mcm tu? 😭😭
Sbb tu jgk la aku down haha.

Alhamdulillah im not that kind of obsessed with any dream job tu, kalau tu berat hati sikit la nak tukar aliran. Tapi ada dream job aku tak tercapai and aku tak tahu macam mana nak capai. Aku nak jadi pramugari

5 comments:

  1. skrg sem berapa dah.well sy bru cadang nk go on stpm sains memandangkn sy kluar matrik slps sem 1 .haha. pointer x cantik. so rsa nk go on f6 kt rmh. even ramai ckp susah

    ReplyDelete
  2. Tapi saya tengok banyak je anak melayu dpt 4.0 (correct me if i'm wrong). InshaAllah rezeki kita ada tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.. cikgu tu macam bias sangat je, walaupun betul mana sekalipun tak perlu lah cakap macam tu..

      Delete
  3. Saya disini berdebar nk req f6 ..akak jgn la mcm2...tepat ke pilihan saya?

    ReplyDelete